mandag 5. november 2007

Ei god nettside

I fjor jobbet jeg en del sammen med en gruppe på 4 elever som trengte ekstra oppfølging i norskfaget. Gruppa bestod av en elev fra 5. trinn, en elev fra 6. trinn, og to fremmedspråklige elever fra 8. trinn. En fin bukett elever som varierte veldig i ferdigheter. Felles for dem alle var at de slet med lesing. Både aktiviteten og motivasjonen var derfor noe som måtte jobbes mye med. Elevene hadde et program som skulle følges opp fire halve skoledager i uka. ILK`en (intensivt lesekurs) gikk over tre måneder i gangen, og det skulle fungere som en slags

Gruppa hadde faste rutiner, og klokka ble fulgt nøye. Konseptet med kurset virket å være en slags kontinuitet hvor evaluering stod sentralt. Ellers gikk elevene hver dag gjennom to former for diktat, en ordøvelse med tellig av stavelser og oppdeling av ord, en lesestund sammen med lærer og skriveoppgaver som gikk ut på leseforståelse. Alt i alt fungerte dette fint, og en kunne sakte men sikkert se resultat av jobbingen. Etter noen uker sammen med gruppen begynte motivasjonen gradvis å avta. Noen fikk for få utfordringer, mens andre slet med å holde følge. Alle skulle nemlig gjennom de samme tingene, og det i samme tempo. Kurset var for lite tilrettelagt for enkelteleven, og ingen av dem fikk utnyttet sitt potensiale. Etter litt spekulering fikk jeg et tips fra en arbeidskollega som jobber som IKT-ansvarlig ved skolen. Forslaget hans var bruk av datamaskin som aktivitet i kurset. Nettsiden han foreslo vi kunne bruke er en ressursside som omhandler både grammatikk, leseforståelse, litteratur , lærerressurser, prosjektarbeid, prosessorientert skriving, reklame, rettskriving, sjangerlære, språk og tegnsetting.

http://ressurssidene.no/view.cgi?&link_id=0.1044.6261&session_id=0&spraak=bm

Det at to av elevene var fremmedspråklige, og samtidig blant de eldste i gruppa gjorde at mye av det vi leste og jobbet med i mange sammenhenger ble for "barnslig" . På denne nettsida fikk elevene testet seg på ulike nivå, og de syntes det var morsomt å kunne konkurrere mot hverandre på forskjellige områder. Det eneste jeg som lærer savnet med denne siden, var oppgaver knyttet til leseforståelse for de eldste elevene. Hvis noen kan tipse meg om noe slikt hadde jeg blitt veldig glad. Ellers kan jeg trygt anbefale nettsida som en god aktivitet i norskfaget. Ikke brukt bare som en belønning eller tilleggsarbeid, men som selve aktiviteten.

Etter å ha innført en daglig økt med jobbing på datamaskinen, ble skolehverdagen en helt annen. Elevene jobbet iherdig, og jobbingen på data ble i seg selv en motivasjonsfaktor for både lesing og skriving.

2 kommentarer:

Thomas sa...

Artig og lærerikt å lese om dine erfaringer. Spesielt interessant for meg at en nettressurs kunne bidra til bedre tilpasset undervisning i ei gruppe der forutsetningene var svært forskjellige.

Du skriver her svært godt.

Lone sa...

Til Thomas:
Takk skal du ha. Det er slike ressurser en burde fått oppgitt når en starter på en ny skole i et slikt fag. Det vanskelige er at en ofte må finne ut av ting selv.