onsdag 7. november 2007

Blogging - å ha tillit til seg selv


Jeg kom over en ganske interessant oppgave på nettet her om dagen. Den er skrevet av fire jenter som gjorde et forsøk med digital arbeidsbok og blogg i pedagogikkfaget. Her forklarer de hva de forskjellige begrepene betyr, og hva de innebærer.

”Hva menes med begrepet diskurs? Når vi snakker sammen, enten det er ansikt til ansikt eller via teknologiske medier, deltar vi i en såkalt diskurs. Diskurs kan i følge Säljö (2001) være alt fra talespråk, til den mer komplekse sosiale aktiviteten det er å skape mening med språk og andre symbolsystemer i en spesifikk kontekst. Ifølge Säljö (2001) skjer læring gjennom interaksjon mellom mennesker, og menneskelig kunnskap er i stor utstrekning språklig eller diskursiv av natur. Kunnskap lever først i samspill mellom mennesker, og blir siden en del av det enkelte individ og hans/hennes tenkning, hevder Säljö.”



Videre skrives det om at den viktigste forutsetningen for å kunne etablere ”dialogiske deltakerstrukturer” i et læringsmiljø er tillit. Som student må en først og fremst ha tillit til seg selv, og ha tro på at en kan bidra, for å kunne skape en felles kunnskapsbygging.
Studentene som har skrevet denne avhandlingen gjennomførte en undersøkelse med fokus på åpne diskusjoner på internett. Dette er noen av svarene de fikk:

- Viss eg hadde visst at det eg skreiv var privat, altså ein kommunikasjon mellom meg og lærarane, så ville eg ha vore mykje friare i det eg skreiv. No har eg følt meg veldig hemma. (kvinnelig student)

- Eg meiner sterkt at ein ikkje til ei kvar tid skal reflektera ope (nettet) rundt heilt ferskt fagstoff. Det vil kun hemme læring, då folk reserverer seg om kva dei skriv. (mannlig student)

- Eg likar ikkje å dela tankane mine med andre ved å skriva dei i bloggen, men når det kommer til bearbeiding av fagstoff kan det vera nyttig. (kvinnelig student)

Det er kanskje rart å ikke virke positiv til et medium når en selv er bruker av det, men settingen har jo også en del å si. Jeg må si men enig i noen av disse kommentarene. Som person er jeg ikke veldig glad i å utlevere mine tanker og refleksjoner, men jeg tenker det at å bruke blogging som et redskap for å lære kan være nyttig. I skolesammenheng fungerer i alle fall blogginga, selv for de litt tilbaketrukne…

2 kommentarer:

Thomas sa...

Dette er svært relevant og godt - rett inn i tenkinga om læring og IKT, her med bruk av blogg.
Spennende tanker både fra dem og deg som vi skulle ha diskutert mye mer.
Säljö skriver om selvtillit som forutsetning for å kunne bidra. Med blogging kan slik selvtillit bygges opp slik at du kommer frem med deg selv og ditt - bidrar.

Lone sa...

Til Thomas:

Vi snakket litt om dette innlegget på samling tirsdag, og du nevnte at jeg muligens hadde gjort meg opp noen tanker rundt emnet, til tross for at jeg i grunnen har skrevet om en tekst jeg har funnet. Det har jeg! Jeg tror nok min negative innstilling til selve bloggingen har endret seg betraktelig. Det er vel nettopp derfor jeg skrev akkurat dette innlegget. Etter litt skryt klarte jeg lett å løfte nivået på tekstene mine i bloggen. (hvis en ser bort fra det aller siste da) Det samme gjelder nok for de fleste. Følelsen av å mestre gjør gode resultat videre.